tirsdag 27. oktober 2009

Reklame Analyse - Tine Melk, No milk today



Prosessmodellen:
Sendaren av denne reklamen er Tine Melk. Tine Melk er en fabrikk som selgar melkeprodukatar. Budskapar av reklamen er drikk meir melk, melk er rik på vitaminer og mineraler. Melk styrkar kroppen.Det er kalsium i melk, og kalsium treng man i kverdagen og man kan trenge det i hvilke som helst situasjoner. Mottakeren av budskapet er oss tv seere. Det som kan bli sett på som støy i denne reklamener om manf.eks sitter tven på mute. Man får da ikkje med oss ka sangen siar, sangen er jo fengende og rimer. Det blir sunge " No milk today, my love has gone away" osv. Noe annet som kan bli sett på som støy i denne reklamefilmen er om man blir for opphengt i humoren og ikkje får med oss ka reklamen egentlig handlar om. Vi tvseere kan sjøl velge om vi vil velge vekk reklamen ved å trykke på en liten knapp, så er vi på en annen kanal. Men er mange som foretrekker å se på denne reklamen,og dette fordi den har en veldig bra humor og en fengende låt. Man ser også hvilke konsekvenser man i værstefall kan få uten melk.


Denotasjonen :
Som man kan se i filmen, så handler reklamen om at alle trenger melk (som forsåvidt er sagt tidligere).Det starter med at det er en eldre mann som går ned trappen fra ett fly, og faller. Deretter har vi en jente som går på catwalk, hvor beina fort svikter å hun tråkker skeivt ett par meter fremover før hun faller.Så har vi en mann som skal løpe hinder, og han faller så og si over hvert eneste ett. Så kommer mannen i verdensrommet, han faller og har null balanse. Tett etter dette har vi vektløfteren som holder vekten oppe i lufta, og som etter kort tid klarer å falle med vekten i hånden rett fremover.Så har vi melkeglasset sjøl, det blir fyllt opp mens det står "Melk sterker kroppen. Fordi melk ernaturlig rik på mineraler og vitaminer" på skjermen. Så kommer siste scene kor man er i ett bryllup og man ser ene forloveren faller rett fremover og "faceplanter" rett i bakken.


Tekstmodellen:
Målgruppen i denne reklamevideoen er alle. Dette kan man se ettersom man ser en eldre mann gå ned trappen, man ser en modell som går på catwalk, man ser en som løper idrett, en vanlig person som er i ett bryllup osv. Dette viser at uansett kass situasjon man kommer opp i, har man bruk for melk. Ett annet bevis på dette er at man harmennesker i så og si alle aldre. Man ser ikkje barn i filmen, men barn trenger dette ettersom dem selv blir voksne engang dem også. Er da bra å ha drukket mye melk i barndommen. Reklamen er også barnevennelig ved det at det er utrolig mye humor i filmen. Man ser så og si "tabber" som andre har gjennomgått, som har blitt gitt ut som en humoristisk film. Sangen er noe som er ett viktig virkemiddel i denne sangen, bare ved å høre sangen skjønnar man fort ka filmen handlar om. Sangen er mye rim og veldig fengende. Det er ikkje så mange som hadde hørt denne sangen før denne reklamefilmen kom på tv. En del har hørt sangen i gamle dager, men ikkje mange av de unge som har dette. Om man nå hørar sangen, så assosierar mottakaren den med reklamen med engang. Folk blir altså fort hektet på sangen, og er en sang som fort setter seg på hjernen. Med all humoren reklamen har får man fort lyst å søke den opp på youtube og lignende, dette er ett godt virkemiddel.
Det Tine Melk prøvar å fremme med denne reklamen er at man trengar melk i kroppenuansett kass situasjon man kommar opp i. Dette ser man ved at man trenger det i hverdagen, til bryllup, arbeid, idrett osv. Altså det er andre måtar å få kalsium, mineraler og vitaminer i kroppen på, men melk er altså en av de viktigste måtene.


Forskjell på prosessmodell og tekstmodell: Med tekstmodellen får man ett innblikk i kass virkemidler filmen har, kordan reklamen er bygd opp og ka som legges størst vekt på innad i reklamen. I prosessmodellen har man en oversikt, blir så og si slik at man følger ett "skjema" ovar kem sendaren er, ka budskapet er, og kem mottakeren er.


4 kommentarer:

  1. Fin oppsummering av de to analysemodellene på slutten her - på klingende bergensk;-)

    SvarSlett
  2. hei! leser analysen din av filmen og det du skriver om målgruppe. Du sier at målgruppa er "alle". Dette er feil, da man ikke kan nå ut til alle. Jeg studerer markedsføring, så dette kan jeg ;) Det er riktig at alle har godt av melk, men når man skal utforme et reklamebudskap, må man ha en definert målgruppe som man retter budskapet mot. I dette tilfellet kunne målgruppa vært folk som er opptatt av å ta vare på kroppen og ha en god helse. Feks :) Men artig å se at du analyserer. Resten ser bra ut :)

    SvarSlett
  3. kJEPE BRA aNALYSE... jeG SKRIVER OGså om akkurat denne reklamen... Dette her var til stooor hjelp :)
    SUPERT JOBB !

    SvarSlett
  4. dette var til stor hjelp.....1000 takk <3<3

    SvarSlett